AK Partili Yavuz: Seçimler biraz öne alınsa adı ‘seçim tarihinin güncellenmesi’ olacak
AK Parti Seçim İşlerinden Sorumlu Genel Başkan Yardımcısı Ali İhsan Yavuz, “Mevsim şartları nedeniyle seçimler biraz öne alınırsa adı ‘erken seçim’ değil ‘seçim tarihinin güncellenmesi’ olur” dedi. .
AK Parti Genel Başkan Yardımcısı Ali İhsan Yavuz, seçim tarihinin güncellenmesine ilişkin yazılı açıklama yaptı. Konuyla ilgili çok sayıda yorum ve görüşle karşılaştıklarını kaydeden Yavuz, “Seçim tarihi güncellemesiyle ilgili her gün sayısız alakasız yorum ve görüşle karşılaşıyoruz. Maalesef bu yorum ve görüşlerin birçoğunun gerçekle veya gerçekle hiçbir ilgisi yok. Hukuki değerlendirme Görüldüğü gibi tartışmalar ‘erken seçim mi yoksa seçim tarihinin güncellenmesi’, ‘seçimin iptali mi yoksa yenilenmesi mi’, ’90 gün mü, 60 gün mü?’ Meğer bahis çok net ve anlaşılır bir şekilde ortada, yani mevsim kuralları gereği seçimler biraz öne alınacaksa bunun adı ‘erken seçim’ değil, ‘seçim tarihinin güncellenmesi’ olacak. Seçimler çok kısa bir süre için öne alınacaksa bu durum asla ‘erken seçim’ olarak nitelendirilemez. , seçimlerin başlamasına birkaç yıl kala, yönetememe anlamında, ya da yönetme zor hatta imkansız hale geldiğinde, seçimler yapılmış olmasına rağmen seçim yapılması durumunu ifade eden bir kavramdı. Artık böyle bir durum yok.Sonuç olarak okulların kapanması, mevsimlik işçi hareketleri gibi bazı mevsimsel koşulların getirdiği zorluklar nedeniyle seçimler çok kısa bir süre öne alınacaksa bu durum yeniden gündeme getirilmelidir. güncellenemez. “Bunu tanımlayabiliriz,” dedi.
“FESİH YOK”Yavuz, ‘seçim tarihinin güncellenmesi’ konusunda bir karar alınacaksa bu durumda kimsenin kimseyi görevden alıp tasfiye etmeyeceğini kaydeden Yavuz, “Yalnızca seçim tarihi için karar verilecek. Seçimlerin yenilenmesi, ‘seçim tarihinin güncellenmesi’ kararı alınırsa, hem anayasal hem de yasal açıdan ‘seçimin yenilenmesi’ söz konusu olacaktır. Cumhurbaşkanlığı sisteminde kimsenin kimseyi görevden alamayacağı, ortadan kaldıramayacağı, ancak seçme kararını veren gücün kendisiyle birlikte diğer gücü de seçime götürdüğü, Anayasamıza göre bu yetkinin TBMM’den herhangi biri tarafından kullanılabileceği, Türkiye Büyük Millet Meclisi veya üye tam sayısının 3/5 çoğunluğu ile Cumhurbaşkanı, Bu yetkinin hem Türkiye Büyük Millet Meclisi hem de Cumhurbaşkanı tarafından kullanılması halinde, Meclisin ve Başkanın yetki ve görevleri yeni göreve kadar devam eder. Meclis ve Başkan göreve başlama.” Cumhurbaşkanlığı Seçimi Kanunu ile Cumhurbaşkanlığı Seçim Kanunu’nun birlikte uygulanarak belirlenmesi gerektiğini vurgulayan, “Yenileme kararı Cumhurbaşkanı tarafından verilmişse, 8’inci maddenin 2’nci fıkrasına bakarak sürenin 90 gün olduğunu iddia eden kişi, Milletvekili Seçimi Kanunu’nun maddesi ya hukuk anlayışından uzaktır ya da seçim mevzuatındadır.Yani gelişmeleri doğru takip etmemiştir.Bilindiği üzere konu iki ayrı kanunda karara bağlanmıştır.Biri Milletvekili Seçimi Kanununun 8. maddesinin ikinci fıkrası, diğeri ise Cumhurbaşkanlığı Seçimi Kanununun 3. maddesinin 4. fıkrasıdır.Milletvekili Seçimi Kanununun 8. maddesi 1987 yılında düzenlenmiştir. Cumhurbaşkanlığı Seçim Kanununun 3. maddesi 2018 tarihlidir.Bir bahiste iki kanunun ihtilafı halinde en son kanunun dayanacağı en temel hukuk kurallarından biridir. Burada Cumhurbaşkanlığı Seçim Kanunu’nun 3. maddesinin 4. fıkrası uygulanacaktır.” SÜRE 60 GÜN’
‘Parlamenter Sistem’in yerini ‘Başkanlık Sistemi’ne bıraktığını hatırlatan Yavuz, “Bu sistemde milletvekilliği ve Cumhurbaşkanlığı seçimlerinin bir arada yapılması gerekiyor. Bu nedenle seçim takvimine ilişkin süreç belirlenmeli. Milletvekili Seçim Kanunu ve Cumhurbaşkanlığı Seçim Kanunu birlikte.Ancak aynı konuda iki kanun.Cumhurbaşkanlığı Seçim Kanunu arasında farklılık varsa Cumhurbaşkanlığı Seçim Kanunu esas alınmalıdır çünkü 2. maddenin 5.fıkrasına göre Cumhurbaşkanlığı Seçim Kanunu’nun ‘seçimlerde uygulanacak genel esaslar’ başlıklı maddesinde, Cumhurbaşkanlığı Seçim Kanunu, Milletvekili Seçimi Kanunu ve diğer bazı kanunlarda özel hüküm bulunmayan hallerde, Cumhurbaşkanlığı Seçimi Kanununa aykırı olmayanlar uygulanmalıdır. Yukarıda da belirttiğimiz gibi kanunlarda farklılık varsa hem geç tarihli hem de r ve Cumhurbaşkanlığı Seçim Kanunu özel kararı uyarınca esas alınmalıdır. mühlet 60 gündür. Özetle, Milletvekili Seçimi Kanununun 8. maddesinin ikinci fıkrasında yer alan süreye ilişkin 90 gün kararı, Cumhurbaşkanlığı Seçimi Kanununun 3. maddesinin 4. fıkrasında yer alan 60 gün kararına karşı uygulanamaz. . Bir anlamda, daha sonraki tarihli Cumhurbaşkanlığı Seçimi Kanunu’nun 3. maddesi ile Milletvekili Seçimi Kanunu’nun 8. maddesi zımnen yürürlükten kaldırılmıştır.